Diagnoza specyficznych trudności w uczeniu się
Załącznik do Zarządzenia Nr 9/2019/2020
Dyrektora Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej im. Stefana Szumana
w Bochni z dnia 24 października 2019 r.
Procedura diagnozowania i wydawania opinii w sprawie specyficznych trudności w uczeniu się
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900, 1672, 1718 i 2005);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. 2023 poz. 2499);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. 2023 poz. 2572)
PROCEDURA BADANIA UCZNIÓW SZKÓŁ PODSTAWOWYCH
1. Zgłoszenia na diagnozę w kierunku specyficznych trudności w uczeniu się dokonuje rodzic/prawny opiekun osobiście w sekretariacie Poradni.
- Formą zgłoszenia jest wypełnienie i złożenie wniosku o przeprowadzenie diagnozy (do pobrania na stronie internetowej Poradni lub w sekretariacie Poradni).
- Przed badaniem lub w trakcie procesu diagnostycznego:
a) należy dostarczyć opinię o uczniu kierowanym do Poradni Psychologiczno– Pedagogicznej na badanie diagnostyczne w kierunku specyficznych trudności w uczeniu się,
b) należy dostarczyć zeszyty i prace ucznia (do wglądu) m.in. z języka polskiego, z języka obcego, matematyki, itp.;
c) wskazane jest przeprowadzenie badania okulistycznego i uzyskanie zaświadczenia o stanie wzroku ucznia;
d) wskazane jest przeprowadzenie badania słuchu i uzyskanie zaświadczenia o stanie słuchu ucznia
4. Pierwsza diagnoza mająca na celu rozpoznanie u ucznia ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się powinna być przeprowadzona w klasach I – III (I etap edukacyjny).
- Diagnoza specyficznych trudności w uczeniu się wymaga przeprowadzenia w Poradni badania psychologicznego, pedagogicznego i w miarę potrzeb logopedycznego, które mogą obejmować kilka wizyt.
- PRZEBIEG BADANIA:
- a) Analiza dokumentów dziecka, wywiad z rodzicami, rozmowa z uczniem, diagnoza psychologiczna, diagnoza pedagogiczna, diagnoza logopedyczna – w razie potrzeby, omówienie wyników badań oraz zaleceń postdiagnostycznych przez specjalistów diagnozujących ucznia oraz porady dla rodziców/opiekunów dotyczące ustalenia form
pomocy dziecku.
b) Poradnia może wymagać od rodzica zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia, zawierającego informacje niezbędne do wydania opinii np. informacji od neurologa o wykluczeniu organicznego podłoża trudności szkolnych.
c) W procesie diagnostycznym istotna jest informacja o pracy dziecka nad trudnościami w czytaniu i/lub pisaniu.
d) Uczeń, który przed wizytą w Poradni pracował samodzielnie lub pod opieką rodziców bądź pedagoga w szkole ma obowiązek przedłożyć w poradni zeszyt ćwiczeń.
e) Uczeń, który nie pracował nad trudnościami w czytaniu i/lub pisaniu oraz nie otrzymywał do tej pory żadnej pomocy w tym kierunku zobowiązany jest podjąć pracę wyrównawczą i terapeutyczną w formie:
- samodzielnej pracy w domu poprzez wykonywanie partii ćwiczeń zadawanych przez pedagoga;
- dodatkowych zajęć w szkole lub zajęć zorganizowanych na terenie Poradni.
f) Po okresie udokumentowanej pracy ucznia nad trudnościami w czytaniu i/lub pisaniu, Poradnia stawia diagnozę i wydaje opinię.
Na podstawie wyników diagnozy Poradnia może stwierdzić specyficzne trudności w uczeniu się lub też inne przyczyny zgłoszonych trudności.
8. Podczas trwania badań i pracy wyrównawczej rodzic na swój wniosek może uzyskać informację do szkoły o podjętych wobec dziecka działaniach diagnostycznych.
9. Opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się powinna zostać wystawiona nie wcześniej niż po ukończeniu klasy trzeciej i nie później niż do końca nauki w szkole podstawowej.
10. Opinia wydana w sprawie specyficznych trudności w uczeniu się od momentu jej wydania do ukończenia edukacji szkolnej upoważnia do:
- dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia;
- objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną na terenie szkoły;
- dostosowania warunków egzaminów zewnętrznych – zgodnie z zasadami zawartymi w aktualnym Komunikacie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej;
- zwolnienia z nauki drugiego języka obcego w przypadku stwierdzenia głębokiej dysleksji rozwojowej.
11. Opinia ważna jest na wszystkich etapach edukacyjnych.
PROCEDURA BADANIA UCZNIA SZKOŁY PONADPODSTAWOWEJ
1. W szczególnych przypadkach opinia może być wydana po ukończeniu szkoły podstawowej. Dotyczy to uczniów, u których z przyczyn losowych, niemożliwe było wydanie opinii w terminie ustawowym lub w przypadku których zachodzą inne uzasadnione, niezależne od ucznia okoliczności, uniemożliwiające wydanie takiej opinii.
2. W takiej sytuacji opinia o specyficznych trudnościach w uczeniu się może być wydana uczniowi szkoły ponadpodstawowej w następującym trybie:
a) Nauczyciel bądź specjalista pracujący z uczniem w szkole, po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów) albo pełnoletniego ucznia składa do dyrektora szkoły wniosek wraz z uzasadnieniem.
b) Dyrektor szkoły zasięga w tej sprawie opinii rady pedagogicznej.
c) Dyrektor szkoły przekazuje wniosek wraz z uzasadnieniem oraz opinią rady pedagogicznej do Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej oraz informuje o tym fakcie rodziców (prawnych opiekunów) lub pełnoletniego ucznia.
d) Rodzice z uczniem lub pełnoletni uczeń zgłaszają się do poradni psychologiczno - pedagogicznej w celu przeprowadzenia postępowania diagnostycznego i wydania opinii.
e) Poradnia wyznacza terminy badania psychologicznego, pedagogicznego, w razie potrzeb logopedycznego, informując o tym rodziców/prawnych opiekunów albo pełnoletniego ucznia oraz szkołę.
f) Przebieg postępowania diagnostycznego jest taki sam, jak w przypadku
ucznia szkoły podstawowej.