Narzędziownia - wsparcie psychologiczne, nauczanie zdalne w sytuacji kryzysowej

SZANOWNI DYREKTORZY, PEDAGODZY, NAUCZYCIELE…

W związku z aktualną sytuacją jesteśmy z Wami i chcemy wesprzeć Państwa
dostosowując się do aktualnych oczekiwań i potrzeb. Przygotowaliśmy zbiór ważnych
Naszym zdaniem stron internetowych, artykułów, filmików, które pomogą odnaleźć się
w aktualnej sytuacji i wpłyną na lepszą adaptacje zarówno psychiczna jak i edukacyjną
podczas pobytu w domu.
Jest to dla Nas wszystkich trudny czas, który przetrwamy i od Nas zależy jak on będzie
wyglądał. Ważne, aby towarzyszył Nam spokój i rozumienie siebie nawzajem dziecko –
rodziców, rodzice – dziecko. Jest to sprawdzian dla Nas wszystkich z radzenia sobie
z emocjami, wzajemnej empatii, więzi rodzinnej.
Do nauczycieli kieruje serdeczną prośbę, aby podeszli z rozsądkiem i adekwatnie do
możliwości uczniów dostosowywali ilość zadań. Proszę, aby wspomagać się filmami
edukacyjnymi, podawać źródło ewentualnej wiedzy nie zalecać tylko form ćwiczeniowych do
wykonania. Rodzice czują się zagubieni brakiem wiedzy z poszczególnych przedmiotów
a dzieciom trudno się odnaleźć w aktualnej sytuacji edukacyjnej, społecznej i emocjonalnej.
Emocje lęku, frustracja nie pomagają, a wręcz wprowadzają jeszcze większe zagubienie
i niepokój. Czas oczekiwania co dalej, brak przewidywalności … jest dla dzieci, ale i dla
Nas ciosem w Nasze podstawowe potrzeby czyli bezpieczeństwo i stabilizacja.
Należy mieć świadomość iż, potrzeby wyższego rzędu są niezmiernie ważne jednakże
w czasie sytuacji zagrożenia stanowią tło, podstawą jest poczucie bezpieczeństwa i dobrostan
psychiczny.
Służymy Państwu wsparciem z w obecnej sytuacji w ograniczonym zakresie, natomiast
możecie liczyć, iż w sytuacjach kryzysowych pomoc psychologiczna będzie udzielana
w formie konsultacji telefonicznej, drogą e – mail, oraz przez media społecznościowe.

Przygotowaliśmy dla Państwa zbiór przydatnych informacji, zarówno dotyczących wsparcia
emocjonalnego jaki i zdalnego nauczania. Kieruje do Państwa prośbę o ich udostępnienie
uczniom, rodzicom i nauczycielom.
Jest to stan wyjątkowy życzę Państwu oraz sobie, aby w tym czasie cechy takie jak
cierpliwość, empatia i rozumienie swoich potrzeb nawzajem nie opuszczały wręcz
towarzyszyły w codziennym życiu jeszcze widoczniej.

Z wyrazami empatii i pełna wiary w Nas wszystkich…
Kinga Pałka
Dyrektor Poradni Psychologicznej – Pedagogicznej
im. Stefana Szumana w Bochni

 

 

 

Wsparcie psychologiczne podczas pandemii koronawirusa

ARTYKUŁY:

https://polskatimes.pl/

https://www.podwojniewyjatkowi.pl/

https://kosmosdladoroslych.pl/

https://zwierciadlo.pl/

https://psychoterapia.plus/

Przetłumaczony z angielskiego tekst z Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrii Dzieci i Młodzieży:

https://drive.google.com/

 

VIDEO:

https://www.youtube.com/

https://bycblizej.pl/

WEBINAR:

https://www.swps.pl/

KSIĄŻECZKA PDF O KORONAWIRUSIE:

https://660919d3-b85b-43c3-a3ad-3de6a9d37099.filesusr.com/

http://dorotabrodka.pl/

Dziecięce emocje w praktyce – Jak rozwijać samoregulację?

https://www.subscribepage.com/

Grafika

 

Narzędziownia - wsparcie psychologiczne, nauczanie zdalne w sytuacji kryzysowej - 2

Treść alternatywna:

JAK ROZMAWIAĆ O TYM Z DZIEĆMI?
WYTŁUMACZ, JAKA JEST SYTUACJA
(nie kłam, nie omijaj tego tematu - inaczej dziecko nie będzie wiedziało, jak się zachować!)
ZWRÓĆ UWAGĘ NA EMOCJE
(podkreśl, że strach jest naturalny oraz powiedz, jak można go odczuwać, np. ból brzucha, przyspieszony oddech, potliwość, itp.)
WSKAŻ, CO MOŻNA ZROBIĆ
(tj. dokładne mycie rąk, niewychodzenie z domu, relaksacja, rozmowa z Rodzicem)
POWIEDZ O SWOIM WSPARCIU
(podkreśl, że może liczyć na rozmowę z Tobą oraz wysłuchanie ZAWSZE, kiedy tego potrzebuje)
CHWAL JEGO ZACHOWANIA ZWIĄZANE Z OSTROŻNOŚCIĄ
(wzmacniaj wszelkie zachowania prewencyjne, ale bądź czujny, aby dziecko nie wpadło w spiralę stresu - w takim przypadku ponownie podejmij rozmowę o tej sytuacji)
rodzicu!
Pamiętaj, że Dziecko obserwuje Twoje reakcje i stara się je naśladować! Twój wzorzec ma ogromny wpływ na jego przyszłość.

Narzędziownia - wsparcie psychologiczne, nauczanie zdalne w sytuacji kryzysowej - 3

Treść alternatywna:

Jak poradzić sobie z zamartwianiem się?
1. Uważnij swój lęk - to zrozumiała reakcja w tej sytuacji
2. Rozróżnij zamartwianie produktywne od nieproduktywnego.." - produktywne prowadzi do konkretnych działań (np. mycie rąk), nieproduktywne to głównie myśli "A co jeśli.
3. Zaakceptuj niepewność i brak kontroli - to część naszego życia
4. Nie myl prawdopodobieństwa z możliwością
5. Ogranicz googlowanie - możliwość zakażenia jest zawsze, prawdopodobieństwo jest konkretną liczbą (odsyłam do WHO)
6. Ustal czas na "zamartwianie się" - przesuwaj zmartwienia na ustaloną porę
7. Ustal cel na dany dzień - skupienie na ważnych rzeczach

Narzędziownia - wsparcie psychologiczne, nauczanie zdalne w sytuacji kryzysowej - 4

Narzędziownia - wsparcie psychologiczne, nauczanie zdalne w sytuacji kryzysowej - 5

Treść alternatywna:

STRES - JAK SOBIEZNIM RADZIĆ?
koloruj lub rysuj
myśl o miłych rzeczach
weź głęboki oddech
porozmawiaj z kimś
zrób listę plusów i minusów
poczytaj książkę
obejrzyj zdjęcia
zrób sobie przerwę
mów do siebie pozytywnie
idź na spacer lub poćwicz w domu
zapisz myśli w pamiętniku|
pogłaszcz zwierzątko

Narzędziownia - wsparcie psychologiczne, nauczanie zdalne w sytuacji kryzysowej - 6

Treść alternatywna:

Jak rozmawiać z dziećmi o koronawirusie?
Ograniczcie dostęp do informacji płynących ze środków masowego przekazu.
Tłumaczcie dzieciom, że działania podejmowane odgórnie przez poszczególne rządy i instytucje są uzasadnione.
Skupcie uwagę dzieci na pozytywnych aspektach epidemii na tym, że jesteśmy bardziej
uważni na higienę, zyskujemy większą świadomości nad tym, jak przenoszą się wirusy i jak się przed nimi chroni.
Przyjmujcie z akceptacją lęk dziecka, jeśli Wam go zgłosi lub sami zauważycie.
Rozmawiajcie. Ważne dla dziecka będzie doświadczenie Waszej otwartości na rozmowy o wszystkim tym, co wywoła temat koronawirusa.
Dlaczego to takie ważne?
Młodsze dzieci odbierają informacje bardzo dosłownie. Wynika to z kilku faktów, m.in. z ograniczonej zdolności abstrakcyjnego myślenia,
mniejszego doświadczenia życiowego i ograniczonej możliwości samostanowienia o sobie. Im bardziej te czynniki wzmacniają się w toku
rozwoju, tym bardziej rośnie umiejętność samodzielnego budowania swojego zdania i adekwatnej interpretacji doświadczeń

Narzędziownia - wsparcie psychologiczne, nauczanie zdalne w sytuacji kryzysowej - 7

   Narzędziownia - wsparcie psychologiczne, nauczanie zdalne w sytuacji kryzysowej - 8

 

 

ZDALNE NAUCZANIE

Przydatne informacje dotyczące zdalnego nauczania

 

WSZYSTKIE PRZEDMIOTY:

https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje

https://epodreczniki.pl/

https://www.nowaera.pl/naukazdalna

https://pl.khanacademy.org/

https://otwartezasoby.pl/

kanał TED:
https://www.youtube.com/user/TEDtalksDirector

https://edugry.gwo.pl/ (j. polski, matematyka, historia, informatyka)

https://quizlet.com/pl

https://learningapps.org/

 

JĘZYK POLSKI: 

http://www.edusens.pl/

https://622pomysly.wordpress.com/

https://dyktanda.online/app/

 

 

 

MATEMATYKA:

https://www.pistacja.tv/

https://www.matemaks.pl/

https://www.xn--tabliczkamnoenia-0rd.pl/

https://szaloneliczby.pl/

https://zadania.info/

http://matzoo.pl/

http://www.math.edu.pl/

https://www.matika.in/

Matlandia (płatny – 27 zł/rok)
https://mojedziecikreatywnie.pl/

CHEMIA:

PAN BELFER:
https://www.youtube.com/channel/UCfYPjDbhT01HYwvCIC29tVg 

 

FIZYKA:

https://esero.kopernik.org.pl/

 

HISTORIA:

https://przystanekhistoria.pl/

http://gry.wawel.krakow.pl/

 

MUZYKA:

http://www.muzykotekaszkolna.pl/

https://www.flowkey.com/en

https://pianu.com/

 

WYCHOWANIE FIZYCZNE:

http://damianrudnik.com/

 

ÓSMOKLASIŚCI:

https://www.cke.gov.pl/

https://www.oke.gda.pl/

https://www.oke.gda.pl/

http://www.publio.pl/

https://arkusze.pl/

PowtórkoMat (27 zł/rok)
https://powtorkomat.gwo.pl/

 

APLIKACJE, PLATFORMY, NARZĘDZIA:

https://otwartezasoby.pl/

https://www.learnetic.pl/

https://www.edukator.pl/

https://www.dzwonek.pl/

https://www.minstructor.pl/

https://classroom.google.com

https://www.livewebinar.com/

https://storybird.com/

https://kahoot.com/

https://spiral.ac/

 

BIBLIOTEKA: 

https://wolnelektury.pl/

https://lektury.gov.pl/

https://polona.pl/

https://www.legimi.pl/

http://www.chmuraczytania.pl/

http://www.publio.pl/

https://ksiazka.net.pl/

https://www.bajkowisko.pl/

 

KULTURA:

https://ninateka.pl/

https://www.onet.pl/

https://dobrewiadomosci.net.pl/

 

KREATYWNY CZAS WOLNY:

https://mojedziecikreatywnie.pl/

https://panimonia.pl/

https://eduzabawy.com/

 

DLA NAUCZYCIELI:

https://blog.ceo.org.pl/

https://blog.ceo.org.pl/

https://www.gov.pl/

https://szkolamontessori.com.pl/

http://www.superbelfrzy.edu.pl/

Logotypy funduszy UE

„Cyfrowy Powiat Bocheński” - E-administracja w Powiecie Bocheńskim.

Używamy plików cookies w celu optymalnej obsługi Państwa wizyty na naszej stronie. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.