W Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej im. Stefana Szumana działa Zespół Orzekający zgodnie z aktualnym Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 roku w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. z 2023 poz. 2061).
Zespół Orzekający zbiera się dwa razy w miesiącu.
Zespół Orzekający powoływany jest przez Dyrektora Poradni. W jego skład wchodzą:
W posiedzeniach zespołu, z głosem doradczym, mogą uczestniczyć:
1) na wniosek przewodniczącego zespołu i za zgodą rodzica dziecka lub ucznia lub za zgodą pełnoletniego ucznia:
– wyznaczeni przez ich dyrektora;
na wniosek lub za zgodą rodzica dziecka lub ucznia lub na wniosek lub za zgodą pełnoletniego ucznia – inne osoby, w szczególności psycholog, pedagog, logopeda, lekarz lub specjalista.
2) Rodzice dziecka lub ucznia lub pełnoletni uczeń mają prawo uczestniczyć w posiedzeniu zespołu i przedstawić swoje stanowisko.
ORZECZENIA
Zespół Orzekający wydaje następujące rodzaje orzeczeń:
Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydaje się dla dzieci i uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, o których mowa w przepisach w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. 2020 poz. 1309).
Orzeczenia wydaje się uczniom:
Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydaje się na okres wychowania przedszkolnego, roku szkolnego lub etapu edukacyjnego.
Orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego wydawane są dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły. Wydaje się je na czas określony, wskazany w zaświadczeniu lekarskim, nie krótszy niż 30 dni i nie dłuższy niż jeden rok szkolny.
Orzeczenie określa warunki, w jakich uczeń może realizować potrzeby edukacyjne oraz możliwości w zakresie uczestnictwa w życiu szkoły, formy stymulacji, terapii, rozwijania możliwości i mocnych stron ucznia oraz inne formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
Indywidualne roczne przygotowanie przedszkolne
Orzeczenia o potrzebie indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego wydaje się dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej. Wydaje się je na czas określony, wskazany w zaświadczeniu lekarskim, nie krótszy niż 30 dni i nie dłuższy niż jeden rok szkolny.
Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze
Orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych wydawane są dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.
Szczegóły organizacji zajęć zawarte są w Rozporządzeniu MEN z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (Dz. U. 2013 poz. 529)
Opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydaje się dzieciom od chwili wykrycia niepełnosprawności do czasu podjęcia nauki w szkole.
Szczegóły zawiera Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. z 2017 poz. 1635).
TERMINY ZESPOŁÓW ORZEKAJĄCYCH 2025 r.
Styczeń – 8, 22
Luty – 5, 19
Marzec – 5, 19
Kwiecień – 9, 23
Maj – 7, 21
Czerwiec – 4, 18
Lipiec – 2, 16, 30
Sierpień – 13, 27
Wrzesień – 3, 17
Październik – 1, 15
Listopad – 5, 19
Grudzień – 3, 17
PROCEDURA ROZPATRYWANIA WNIOSKÓW SKŁADANYCH DO ZESPOŁU ORZEKAJACEGO
Orzeczenia i opinie wydawane są na pisemny wniosek rodziców/opiekunów prawnych lub pełnoletniego ucznia. Wnioskodawca dołącza do wniosku dokumentację uzasadniającą wniosek, w szczególności wydane przez specjalistów opinie, zaświadczenia lekarskie, wyniki hospitalizacji itp. W przypadku braku badań psychologicznych, pedagogicznych bądź logopedycznych dziecko umawiane jest na badanie w poradni do odpowiedniego specjalisty.
Wnioski rodziców/opiekunów prawnych dotyczące wydania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, nauczania indywidualnego oraz opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka składane są w sekretariacie poradni, po uprzedniej konsultacji z członkiem zespołu orzekającego.
Orzeczenie albo opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju doręcza się wnioskodawcy w terminie 7 dni od dnia posiedzenia zespołu.
Wnioskodawca może wnieść odwołanie do orzeczenia. Wnioskodawca składa odwołanie do Kuratora Oświaty w Krakowie, ul. Szlak 73, 31-153 Kraków, za pośrednictwem zespołu orzekającego, który wydał orzeczenie, w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia. Odwołanie należy złożyć w sekretariacie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej im. Stefana Szumana w Bochni.
TEREN DZIAŁANIA ZESPOŁU
Zespół wydaje:
Jeżeli poradnia nie jest właściwą do rozpatrzenia sprawy – wówczas wniosek wraz z załącznikami wysyła się do Zespołu Orzekającego właściwego do rozpatrzenia sprawy jednocześnie zawiadamiając o tym Wnioskodawcę.
nioskodawcę.
„Cyfrowy Powiat Bocheński” - E-administracja w Powiecie Bocheńskim.
Używamy plików cookies w celu optymalnej obsługi Państwa wizyty na naszej stronie. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.