Obecny czas nie sprzyja swobodnym aktywnościom na świeżym powietrzu. Może to wpływać negatywnie na samopoczucie nie tylko nas dorosłych, ale również najmłodszych dzieciaków.
Przedszkolaki, które najlepiej rozwijają się poprzez zabawę i ruch, mogą obecnie prezentować rozdrażnienie, mieć kłopoty ze snem, mogą być marudne, bo w ten sposób radzą sobie z zaistniała sytuacją i szukają ujścia swoich emocji oraz zainteresowania i poczucia bezpieczeństwa u rodziców.
Aby zapewnić dzieciom trochę rozrywki, proponuję wykonać z nimi kilka zabaw sensorycznych, by wspierać rozwój ich zmysłów i dać szansę na naukę samoregulacji swoich zachowań (oczywiście dotyczy to dzieci powyżej 4 roku życia, te młodsze wciąż w dużej mierze regulują swoje zachowanie przy pomocy opiekuna/rodzica).
Zabawy stymulujące zmysł wzroku:
Cienie na ścianie
Świetną zabawą będzie teatrzyk cieni na ścianie. Wieczorem, gdy się już ściemni użyj latarki i własnych palców lub przygotowanych wcześniej, wyciętych w papierze wzorków postaci do wspólnej zabawy w teatrzyk.
Pozwól uwolnić twórcze moce swojemu dziecku w zakresie dialogów i fabuły przestawienia.
Z punktu A do punktu B
Do woreczka strunowego wlewamy olej lub wciskamy żel do włosów, wsypujemy brokat i kilka kropel barwnika spożywczego (może być sok z buraka). Na woreczku możemy narysować ścieżkę, przez którą dziecko palcem poprowadzi bąbel, który wytworzył się w woreczku lub guzik (trzeba go wcześniej umieścić w worku).
Cukierkowy eksperyment
Dziecko układa na krańcach talerzyka cukierki (rozpuszczalne w kolorowej skorupce z literką S) następnie na środek talerza wlewa odrobinę wody i obserwuje jak powstaje piękna, kolorowa tęcza.
Zabawy ruchowe (stymulujące układ przedsionkowy):
Samolocik
Rodzic jako pilot. Dziecko kładzie brzuchem na nogach (piszczele) podpartego lub leżącego na łóżku rodzica. Rodzic i dziecko trzymają się za ręce, patrzą na siebie. Rodzic udaje samolot- podnosi nogi raz wyżej, raz niżej. Można wydawać dźwięki lecącego samolotu.
Wersja dla osób mających więcej miejsca w domu lub podwórko. Rodzic „zawiesza” dziecko pachami na przegubach swoich rąk (na wysokości łokci) i kręci je dokoła zmieniając kierunek –raz w prawo, raz w lewo).
Tor przeszkód
Zorganizuj dziecku w domu z dostępnych materiałów tor przeszkód. Za przeszkody mogą posłużyć, kocyki, poduszki, krzesła – pod którymi dziecko musi się przeczołgać, przeskoczyć, rzucić do celu itp. Wcześniej wytłumacz dziecku jakie przeszkody spotka po drodze i porozmawiaj, o tym co należy, wtedy zrobić. Aby urozmaicić zabawę, dziecko może po drodze zbierać np. puzzle, które ułoży na mecie samo lub razem z rodzeństwem i rodzicem.
Kołysanie na piłce
Jeżeli posiadasz w domu piłkę (taką jak do ćwiczeń fitness) pozwól dziecku kołysać się na niej. Dziecko leży na brzuchu i odbija się raz rękami, raz nogami. Pamiętaj, by mieć nadzór nad jego zabawą, by nie zrobiło sobie krzywdy!
Zabawy stymulujące zmysł węchu i smaku:
Parapetowy ogródek
Doskonałym pomysłem na stymulowanie zmysły węchu i smaku, a przy okazji zmysłu dotyku będzie urządzenie domowego ogródka.
Wystarczą puste opakowania po margarynie, jogurtach, filiżanki, małe doniczki. Wypełnić je ziemią i nasionami
Wata (waciki) umieszczone w naczyniu należy nasączyć wodą i rozsiać na nie nasiona rzeżuchy.
Nasiona ziół lub jarzyny korzeniowe, cebula, które wystarczy umieścić w naczyniu z wodą i zostawić, aż puści korzenie i wyrośnie szczypior.
Następnie dziecko może zioła zrywać, wąchać, dekorować nimi kanapki.
Co tak pachnie?
Dziecko wącha waciki nasączone różnymi olejkami do ciast, czy olejkami eterycznymi, posypane przyprawami i nazywa zapach ( słodki, ostry, łagodny, pachnie jak lody, jak kwiatki itp.). Można narysować na małych karteczkach np. pomarańcze, cytrynę i nasączyć waciki zapachem tych owoców (naturalnym lub z olejków). Zadaniem dziecka będzie dopasowanie zapachu do obrazka.
Uwaga: nie należy prezentować więcej niż 3 zapachy jednej zabawie. Po każdym powąchaniu należy zapach zneutralizować np. poprzez powąchanie kawy.
Smaczne zgadywanki.
Przygotowujemy kilka ulubionych przekąsek (może to być kawałek jabłka, pomarańcza, jagody, kostka czekolady). Wszystkie smakołyki chowamy pod miseczką. Zadaniem dziecka jest włożyć ręce pod miskę i za pomocą dotyku, węchu i smaku zgadnąć co tam się znajduje. (dziecko może dotykać, wąchać, smakować dany przysmak- oczy powinny być zamknięte)
Zabawy stymulujące zmysł dotyku i czucia głębokiego:
Burito
Zawijamy dziecko w kocyk (głowa na zewnątrz, ręce wzdłuż tułowia-jeżeli dziecko boi się, ręce powinny pozostać na zewnątrz kocyka, stopy na zewnątrz kocyka). I powoli, dobierając przyjemny dla dziecka docisk robimy masażyk- ruchy jak przy ugniataniu ciasta
Można urozmaicić poprzez wypowiadanie wierszyka:
Naleśniku mój kochany jesteś teraz ugniatany. Masujemy, dociskamy-przyjemności dostarczamy. Jeszcze trochę poturlamy, abyś poczuł się wyluzowanyPoszukiwacz skarbów
W misce ułóż kilka drobnych zabawek dziecka- figurki dinozaurów, klocki, samochodziki, silikonowe piłeczki etc. Zalej je ugotowaną wcześniej galaretkę. Włóż do lodówki aż stężeje. Następnie na zabezpieczonej folią lub kocem powierzchni zaproponuj dziecku zabawę w poszukiwanie skarbów. Zadaniem dziecka jest wydobycie z galaretki zabawek za pomocą rąk. Dla lepszego efektu można ugotować kilka kolorów galaretki i wlewać je do pojemnika warstwami (jeśli stężeje 1 warstwa, wlewam kolejną itd.)
Zabawy stymulujące zmysł słuchu:
Słuchowe memory:
Potrzebne będą:
4 pary butelek (8 sztuk- lub mniej/więcej w zależności od potrzeb)
Drobne przedmioty: groch, ziarna ciecierzycy, monety (np. 1-groszówki), dzwoneczki, ryż itd.
Przepaska na oczy
Zaproponuj dziecku umieszczenie różnych drobnych rzeczy np. grochu, ciecierzycy, ziela angielskiego, monet lub innych małych, wydających odgłosy przedmiotów w plastikowych butelkach. Butelki powinny być uzupełnione do połowy lub mniej, tak aby dało się usłyszeć wydawany przez umieszczone w nich przedmioty dźwięk. Każda butelka powinna mieć swoją parę.
Przewiąż przepaską oczy dziecka i postaw przed nim butelki. Zadaniem dziecka jest potrząsać nimi i dobrać 2 z takimi samymi produktami w środku (powinny wydawać takie same dźwięki przy potrząsaniu).
Rysowanie dźwięków:
Jeżeli zaproponowane zabawy zachęciły Was do przygotowania dzieciom sensorycznych rozrywek, zachęcam do skorzystania z przedstawionej literatury. Książki można obecnie zakupić lub wypożyczyć w bibliotece po zakończeniu kwarantanny.
Proponowana literatura:
„101 ćwiczeń, gier i zabaw dla dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera i zaburzeniami integracji sensorycznej”, Tara Delaney „Sensorycznie wszystko gra” , Małgorzata Barańska „Trenuj mózg poprzez ruch”, Zbigniew Przyrowski Opracowała: Karina Banaszczak-psycholog, terapeuta SI„Cyfrowy Powiat Bocheński” - E-administracja w Powiecie Bocheńskim.
Używamy plików cookies w celu optymalnej obsługi Państwa wizyty na naszej stronie. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.